יש לך מקום בעולם

אנחנו חיים בעולם של מושלמות. עולם שבו מציגים רק את הצדדים היפים. במראה שלנו באישיות. בזוגיות. בהורות. את ההצלחות העסקיות וגם עליהם מוסיפים פילטרים מנצנצים. פרשת כי תשא מלמדת אותנו שיעור חשוב לחיים. מיד אחרי שהקב”ה עורך את החתונה הרוחנית עם עם ישראל ומעניק להם את התורה, משה רבנו עולה אל הר סיני להוריד  את הלוחות. עם ישראל מתקשה לחכות למשה שבושש לבוא וחוטא בחטא העגל. התורה יכלה להעלים את הסיפור הזה. לספר רק את הצדדים היפים ולא רק שהיא מספרת לנו, אלא שהלוחות הראשונים אותם שבר משה, הוצבו בארון הברית. במקום הכי קדוש במשכן לצד הלוחות השניים.  התורה מלמדת אותנו שהמשברים והקשיים והנפילות הם לא משהו שצריך להעלים ולהתעלם ממנו, הם חלק בלתי נפרד מהעבודה שלנו בעולם. בזכות הלוחות השבורים הגיעו הלוחות השניים המפורטים יותר וכשהביא אותם משה קרנו פניו במיוחד ועדיין, יש את הלוחות השבורים הראשונים והם נשמרים ולא מוסתרים.

האתגרים והנפילות, הקשיים והשבר הם אלה שמוציאים מאיתנו כוחות ואור ומגדלים אותנו. חבל להשקיע אנרגיה בהסתרה וברצון להראות חזות מושלמת לעולם. הנה גם הקב”ה מפרט לנו ושומר את הלוחות השבורים במקום הכי קדוש. הפרשה לא נקראת חטא העגל אלא “כי תשא”. הקב”ה מתחיל את הפרשה מהמקום של התיקון. איך מפסיקים את המגיפה שנוצרה בעקבות חטא העגל? על ידי הספירה של בני ישראל. ספירה באופן של “כי תשא” לרומם אותם. הפרשה מסתיימת עם הלוחות השניים שמוריד משה ורק באמצע יש לנו את החטא. הקב”ה מרפד אותנו בטוב. מתחיל ברוממות ומסיים ברוממות ובאמצע הנפילה. ללמד אותנו לא להתמקד רק בקושי, אלא בטוב שלפניו וזה שיגיע אחריו. ללמד אותנו שהפתרון אחרי הנפילה הוא “כי תשא”, להרים את הראש. להסתכל על החיים במבט גבוה של אמונה ולזכור את הערך שלנו הגבוה והאינסופי . כי תשא הוא גם מניעה לנפילה הבאה. “כי תשא” – אם תרימי את הראש ותזכירי את הערך שלך, אז הנחש שמנסה לפתות אותך לא יצליח. הנחש שפיתה את אדם וחוה שיכלו לחכות עוד שלוש שעות ולאכול מעץ הדעת בלי לחטוא. הנחש שהוא היצר הרע שפיתה את עם ישראל לעשות עגל בגלל שמשה בושש לבוא. הנחש שגורם לנו לחפש כל הזמן סיפוקים מיידים, מול חוסר בטחון וחוסר ערך ומשמעות. מול כאבים ורגשות לא נעימים. הנחש הזה לא יוכל להפיל אותנו כשהראש למעלה. כשאנו זוכרים את הערך שלנו! כשאנחנו מרימים את הראש וממלאים את עצמנו בתוכן רוחני.

שנזכה להרים את הראש. שנזכה לקבל את הלוחות השבורים שבחיינו ולראות את האור שקורן מהם. לינק לשיר שלי יש לך מקום בעולם שנכתב בהשראת מאמר של חני וינרוט ז”ל על הלוחות השבורים.

דילוג לתוכן